Longering

Kategori:

Longerade Tibbe idag. Egentligen skulle jag rida men det var bara inte min dag idag. Jag har fått nån slags låsning i ryggen så i vissa lägen gör det asont, ont i fingret efter att ha försökt trycka ner höet i tunnorna med våld.. Och då ramlade jag av rampen i lillstallet och typ stukade foten 8) Så jag kände inte för att rida.

Men longeringen gick över min förväntan!!!! :D DIREKT söker han sig ner nu han vet vad det handlar om. Första gångerna var jag ju tvungen att berömma så fort han tänkte rätt, men nu berömmer jag bara då han är extra duktig.

Började pressa på lite idag och galopperade rätt mycket och gjorde lite övergångar. Det visade sig att han faktiskt kan flera komandon! Skriiiittta, traaava och gaaalopp kan han, men det är lite knagligt med trav till skritt...

I början är han pigg och glad och springer på som bara den, men när överskottsenergin är slut och han måste börja jobba (hemska tanke) så får man nästan jaga honom med långpiskan för att han ska hålla galoppen x)

Jag gillar att longera, dels för att det avbelastar ryggen, ger variation och jag får se honom jobba på ordentligt utan ryttare. Dock sliter det ju på benen om man hållar på för länge/ofta i längden. jag brukar longera 1 gång i veckan. Jag tänkte filma galoppen idag, men min mobil dog.. :( Så ni får se nån annan gång :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: