Ovillig ponny

Kategori:

OBS! Tråkigt långt inlägg utan bilder pga error på blogg.se......

Dagen började med att åka till hööks och köpa en förbygel och ett par damasker med ludd. Damaskerna var på tok för stora (största storleken), men förbygeln passade, dock med så många extrahål det bara gick...(storlek full)
Jag och maja red ner till skogsdungen, egentligen skulle jag ridit på galoppbanan, men bron över ån håller tydligen på att lossna!?!!? så den tänker jag verkligen inte gå över igen förrän den är lagad/utbytt.. 

Ttibbe kändes konstig idag redan då jag kortade tyglarna och jag förstod på en gång varför.. Senast någon red på honom så var det Malin som red, som alltid när nån annan än jag har ridit honom så får han massa spänningar och spänner upp sig så fort man kortar tyglarna. Det beror inte på ryttaren, utan Tibbe blir helt enkelt stressad av nya ryttare. Min teori är att han blir stressad/spänd eftersom det bli "nya" hjälper och helt annorlunda bara allmänt, så då när jag ska rida igen så blir han orolig för att han inte är helt hundra på var jag vill att han ska göra (Tibbe gillar inte att missuppfatta mig, han vill alltid göra rätt, så när det bli missförstånd blir han stressad på en gång)  Han höll stehårt i bettet, sprang på så fort jag bad honom om något.


Så jag la undan kraven och busade med honom istället och DET uppskattades! Hoppade runt i dungen tillsammans med Maja och Zalle. Tibbe taggade på varenda pinne. Vet inte hur många gånger vi höll på att krocka i träd för tibbe taggade igång på nån liten krivst här och där.. ;) Och jag höll på att åka i backen en gång, när vi fastnade i en kvist..!

Efteråt när han fått springa av sig spändheten så försökte jag rida igenom honom lite. I början stressade han bara upp sig och började studsa runt och ville inte vara med.

Jag kände att jag började bli varm (över 20 grader och stekande sol) och irriterad på att han inte kändes "som vanligt". Så då stannade jag upp och tänkte efter: Vad är problemet just nu och hur ska jag lösa det? Så jag tänkte efter ordentligt och när jag kommit på precis vad det var jag ville ändra på så red jag därefter.

Jag jobbade små  volter och serpentiner, flyttningar hit och dit, övergånar mellan halt och trav och tempoväxlingar. Efter ett tag började han slappna av och blev helt ok. Tog lite galopp på slutet och rullade bara på några varv i lättsits och försökte hålla honom lång, låg och bara jobba genom hela kroppen. Sen red vi hem.


Jag förväntar mig att han kommer vara ungefär som vanligt imorrn eftersom jag förhoppningsvis red igenom spänningarna idag.

Han var ordentligt svettig när vi kom tillbaka och fick duscha.

Blir era hästar spänd av ryttarbyten?

Kommentarer

  • Moa säger:

    Gadd är ju van att gå med många ryttare så det är ganska skönt att många kan rida honom om man ska bort eller så :)



    Tur att Tibbe inte går på ridskola! ;O

    2011-05-10 | 11:21:56
    Bloggadress: http://moaochgadd.blogg.se/

Kommentera inlägget här: