Hopponny/dressyrponny

Kategori: Allmänt

Såg precis en video nu på x blogg. x har en hopponny och debuterade idag på dressyrbanorna. ponnyn i fråga var värlgit spänd och rittens hehet var enligt mig ganska fladdrig och oseriös. Men det skiter jag i, det jag reagerade på var komentarerna som x fick. Läsarna menade att det var bra "med tanke på att det är en hopp-ponny" eller "efterso du inte är en dressyryttare".

MEN HALLÅ!?!?

En hopponny ska väl vara minst lika välriden som vilken dressyrhäst som helst?? Och du som hoppryttare ska väl lägga ner lika mycket arbete på trimm som vilken dressyrryttare som helst? Eller är jag helt ute och cyklar nu? För man kan väl inte rida bra på en hoppbana om hästen inte är välriden på marken?

Nä, enligt mig var detta oacceptabla URSÄKTER för att i själva verkat var det inte en speciellt bra ritt. Men som sagt, ritten i sig är orelevant. Nu vet jag att den här hästen i fråga är väldigt välriden på marken, att den var spänd för dagen, så inget illa menat mot ekiaget.

Vad tycker ni? Är det ok att det slarvas med markarbete på hopphästar eftersom "det är ju ingen dressyrhäst"?

Kommentarer

  • Emma säger:

    Jag tycker ju inte att det är okej att slarva med markarbetet, Catta brukar säga till oss att "hästen ska vara utbildad en klass högre i dressyr än du tävlar i hoppning" (tex tävlar du Lätt B hoppn, ska hästen kunna alla rörelser i Lätt A dressyr (även om det kanske inte är tävlingsmässigt så ska det iaf kunna utföras hyggligt)). Jag tror att det blir lättare och rolgare att rida runt hoppbanan om hästen är välskolad och genomriden :)

    2012-04-15 | 13:58:08
    Bloggadress: http://zpeedhunter.blogg.se/

Kommentera inlägget här: