atg

Kategori: Allmänt

Nu är tibbe dumpad på atg. vi har tid kl 10 så då åker jag och mamma dit. anledningen till att han redan är där är att pappa skulle jobba så vi var tvugna att åka dit med tibbe innan.

lastningen... Det gick faktiskt bra! Tibbe hade lite kämpigt eftersom en viss fortis skrek som stod vid grinden i hagen och tyckte att han skulle komma dit och käka mat istället. så jag fick jobba hårdare för att få tibbes fokus.

han var lite hysterisk idag, sprang runt runt och upp på lämmen, ner och upp och ner. så tillslut frsökte jag få honom att stå still och andas en stund och tro fan att då tar hästen initiativet att gå in i transporten. det fick han naturligtvis inte, det ska ske på mina villkor, även om det är positivt att han vill in. så jag bad honom gå in istället och då gjorde han det. Det hela tog väl ca 3 min så stod han på. han har blivit så duktig :')

väl där var han lite nervös och undrade vad vi skulle hitta på. han fick gå in i en box och sen åkte jag och mamma hem och åt frukost.

Jag tyckte att det var jättebra idag med lastningen för det är första gången HAN har velat gå in. alla andra gånger har jag behövt lura inonom och SAGT ÅT honom att gå in, men idag öppnade jag bara en dörr för honom och han gick in.

Kommer ihåg alla skräcklastningar vi har haft med hysteriska människor som ska försöka "hjälpa" mig att få på honom för han kommer ju aaaldrig gå på om bara jag gör. men de senaste 4 gångerna när JAG har lastat honom själv med hjälp av grimma & grimskaft med kedja och dressyrspö DÅ har det tagit max 5 min. Jämfört med 2 timmar. Han har slitit sig, traslat in sig i linor, blivit LYFT in, mutad, slagen, skriken på ja, you name it. klart han inte vill gå in då stackarn. nä, är du lugn och onsekvent så har du honom på din sida. men om du försöker tvinga honom så tappar han respekten och förtroendet för dig på en gång.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: