Vem är Nasdaq?

Kategori: Allmänt

Jag har fått lite frågor om Nasdaq. Vad det är för häst och sådär.
 
Kan börja med att säga att nej, jag ska inte sälja/låna ut eller nåt med tibbe, jag har tibbe
helt själv nu och så kommer det förbli.
Men nasdaq då- Jo. Han är en 5 årig varmblodsvalack imp från italien. Hans fullständiga namn är Nasdaq O.K.
Jag rider honom för att han ska bli mjukare, utbildad och muskla sig bättre över ryggen/korset.
 
När jag började rida honom (i början av aug tror jag det var). så var han inte så mycket riden och som jag har förstått det (och som jag har upplevet det vid ridning) så kunde han bara frammåt och tygelstyrning. Han förstor inte vad sidörande skänkel var och om du ville styra/vända så fick du styra med hela armen ut och då gjorde han superfina vagnvändningar ;)
 
Så Nasse är alltså en travhäst i full travträning och han startas regelbundet. I stallet är han oftast jättelugn och han är väldigt gosig och mysig. Det första jag märkte var att han inte gillar nån annan borste än den jättemjuka tagelborsten. Han är en extremt kärvänlig och känslig individ. En genomgo kille som bara har lite för mycket i huvudet ibland.
 
Ridmässigt så är han oftast lugn oxå. Trafiksäker är han, däremot är han ju väldigt grö ridmässigt och så så han kan stressa upp sig för allt och inget ibland, men han är oftast lätt att lugna.
 
Nu har han börjat förstå mer i ridningen iaf. Han kan hyffsat sidförande skänkel och man kan böja halen på honom nu utan att hela han välter. Och så kan han stå hyffsat still när man hoppar upp och går oftast inte iväg förrän han får. :)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: