Lärt mig om katten

Kategori: Allmänt

Nu har jag lärt mig lite om min kisse! läs:
 
Varför katter jamar:
Beror oftast på hur de har lärt sig komunicera med sin ägare. Vissa smarta katter använder olika läten för att manipulera sina ägare.
 
Varför katten rullar rygg när den ser sin ägare:

Detta är kattens sätt att erbjuda sin ägare en passiv vänskaplig relation för att stärka familjebanden.

Människans smekningar ger den samma känsla i pälsen, som den fick, då den slickades av sin mamma. Den fortsätter i vuxen ålder att vara kattunge. Kroppsspråket säger, att den rullar över på rygg för att visa ägaren sin mage och därigenom visa sin tillit. Man bör därvid inte med säkerhet uppfatta det som en inbjudan att smeka den mjuka undersidan.

Magregionen är så väl skyddad, att katten ibland finner en sådan kontakt obehaglig, utom i de förhållanden, när katten och ägaren har skapat en hög grad av social intimitet.

Katten trampar i knät:

Beteendet är en kvarleva från den tid, då den vuxna katten var en liten kattunge och låg vid sin mammas varma päls och diade.

Trampandet på mammans bröst stimulerade mjölktillflödet. När en vuxen katt lägger sig ner och trampar i knät hos en människa, återvänder katten till sitt barndomsbeteende. När ägaren sätter sig ner och verkar avslappnad, ger detta en signal till katten:”Jag är din mamma som ligger ner och är redo att mata dig”.

Katten hoppar upp i knät, lägger sig till rätta och börjar trampa. För katten är detta ett varmt, kärt moment. Att flytta på den eller att köra bort den är för katten helt obegripligt. En god mor skulle aldrig uppföra sig så.

Vi, som upplever det här vet ju, att det ofta gör ont, när katten sätter sina vassa framklor i vår hud. Har man en liten filt eller dylikt tillhands , kan man undgå obehaget. Om ägaren missförstår kattens beteende, kan det allvarligt försämra förhållandet mellan ägaren och katten. Många missförstånd kan undvikas, om man känner till, att en vuxen katt i de allra flesta situationer förblir en kattunge i förhållande till sin pseudoförälder, det vill säga ägaren.

 

Jag har nog en bra relation med min katt då. Han rullar rygg när man kollar på honom. Jag får klia honom på magen. Han har en tio minuters Tramp-session varje dag är jag sitter i fotöljen. Sötnöt!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: