Igår och idag med tibbe

Kategori: Allmänt

Igår:
Igår hade vi ett jätebra pass. fick lite wow-känsla i galoppen. började snäll med övergångar, kravlöst på form,  jag ville bara ha hans uppmärksamhet. Sen red jag öppna på ena långsidan och sluta på andra och stämde av då och då med avbrott/halt på kortsidorna i skritt och trav.
 
Till galopparbetet hade jag en bom på X och red på en hlt vanlig volt över bommen. Simpelt, men det blir roligare för både mig och tibbe. han bukar bli stark och dragigi i galoppen, och då är det oxå bra med en bom, för då kan han inte bängla på för mycket. För att behålla han uppmärksamhet så gjorde jag halt varje gång jag passerade "mittemot" bommen på volte. gjorde sen ny fattning från skritt.
 
Utnyttjade alla delar av ridbanan och red inte mer än några steg utan att det hände nåt. Kul tycker jag,  Extra skoj med det passet är att jag tänkte väldigt mycket på hur jag red. tex så spänner jag lätt armarna när jag rider sidförande, så jag tänkte extra mycket på det. Voila så blev ju såklart tibbe mer avslappnad ;) massa sånna småsaker filade jag på och av döma av tibbes fina arbete så blev det rätt.
 
idag:
det regnade så det blev ett till pass i paddocken. dock ett lättare skritt och trav pass. red lite serpentiner och volter där jag flyttade ut baken och försökte få honom loss i innersidan. sen visade det sig att han fuskade och flyttade bogen istället för baken, så då tog jag ner honom i skritt och gjorde massa framdelsvändningar. sen gick det bättre. 
 
Jag var lite opeppad idag (var det hela dagen, vet inte varför). Imorrn kanske han får vila, han har ju inte världsbäst kondis. tänkte prova skutta lite nån dag med honom. skoooj :)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: