tänkte att jag skulle...

Kategori:

...göra en liten tibbe-update. har ju inte skrivit så mycket om honom sen jag köpte stallboken ;) men han känns ganska fin nu. ridbar och glad. det har blivit lite si och så med ridnigen i vinter, som det blir när det är kallt och jäkligt så han känns över förväntan. han har faktiskt varit ovanligt lugn hela vintern. :)

det är svårt att få hoppa i ridhuset nu på vintern, så det ligger lite på is och vi hoppar när vi får chansen. han har känts trevlig när vi har hoppat. jobbar på galoppen mest. vi är ju inget tävlingsekipage, så det spelar inte så stor roll om vi hoppar en gång i månaden eller en gång i veckan. fast det vore ju roligt att hoppa mer såklart ;)

i dressyren har vi mycket att jobba på. allt typ. han har ju inte blivit så ordentligt riden senaste året av olika anlednigar. så jag jobbar mycket på lyhördheten, att han ska svara för skänklarna direkt, sidförande och frammåt. han har ingen ärlig bjudning frammåt rikigt i.början och det vill jag ändra på. samt att han ska ta förhållningar ärlig och utan att tex lägga tungan över bettet i protest. jobbar även med fattningar och övergångar, lite finslip. att han ska lyssna på små hälper och ha stöd på bettet samt inte "spänna till" i övergångarna som han gärna gör.
så fortsätter vi träna att han inte ska smita med bogarna! det har han blivit förjävlig med. speciellt om man rider på volt i högervarv så försvinner bogen direkt.
slutligen tränar vi på att han oxå inte ska smita med baken till höger som han oxå gör ;)

såklart tränar vi inte på allt 24/7 men det här är dom sakerna som jag vill få bukt med.

jo, om ni har några tips eller någon övning för någon av det här, skriiiv ;)

jag då? jag jobbar främst med att få stadigare hand. har blivit flaxig! och att räta upo mig mer. tålamodet, att inte bli arg på tibbe är något jag tränar på. och mjukare hand vill jag få.

så, en uppdatering om tibben :)





Kommentarer


Kommentera inlägget här: