Sportkossan som är rädd för kor

Kategori: Allmänt

Idag när jag och tova skulle rida till mellanvägen så blev det inte riktigt som vi tänkt.

 På baksidan av hovstallet vände tibbe och vägrade gå. Han studsade och hoppade och hade sig och tillslut ledde jag honom för jag pallade inte bråka på honom mer.

Vid vägen man går på så finns det en liten lada med kalvar och dom har gjort en liten hage utanför där det stod en kalv. Kalven sket på sig när den såg Tibbe och snubblade/sprang in i ladan och Tibbe blev minst lika rädd och slängde sig. Jag höll kvar honom och då började han backa in i en eltråd och då hade jag lixom två alternativ:
1. Han får en stöt på rumpan och kastar sig fråmmåt= över mig.
2. Jag släpper honom och han stannar vid vera/springer genom skogen till stallet. 

Så jag släppte honom (hade ändå tappat honom 1 sekund senare) Han stannade vid vera, jag tog fast honom och sen gick vi förbi (tibbe höll på att grypa ur skinnet...)

 Sen skulle vi trava och jag kände på en gång att tibbe var halt :( (han har gått barfota bak 1 tag och han fått ont i tossingarna) så jag satt av och vi gick hem. Ska ringa hovis och be honom slå på skorna. på väg förbi kossorna höll han än en gång på att skita på sig.

Fast jag hade fullt sjå att hålla honom någorlunda lugn slog tanken mig att om Tibbe ville så kunde han springa rakt över mig, iaf förbi mig. Men det gjorde han inte. Skulle det varit ett år sedan hade han nog gjort det i en sån situation. Ledarskapsövningar och löslongering lönar sig!

Så nu är Tibbe förmodligen rädd för kossorna på riktigt. Förr har det ju bara varit trams, men nu fick han verkligen panik ju. :( Får koss-träna honom.

kollade igenom hovarna/benen/ryggen osv i stallet för att se så det verkligen var pga skorna och inte nåt annat. Varken öm,varm eller svullen och på gräs går han rent.

Aja, jag får rida på gräs/sand eller låta honom vila tills Tony kan komma.


Kommentarer

  • Helena säger:

    Tibbe = D R A M A Q U E E N!

    2011-07-15 | 20:51:22

Kommentera inlägget här: