Hoppclinic med roberto Cristofoletti

Kategori: Föreläsningar/clinics


I vintras var jag på en mycket intressant hoppclinic för R.C. Tänkte dela med mig av lite saker som jag lärde mig. Roberto Cristofoletti  är en italiensk elithoppryttare. 
Först svarade han på massa frågor från publiken och andra om hästhållning och hästar i allmänhet. Några saker

jag tog med mig därifrån var bland annat:

* Även om hästen har dåliga förutsättningar för att hoppa (dålig extreriör, dålig teknik etc), så kan det komma långt bara den har VILJAN.

* Han pratade om varför hästar är s.k olydiga. Det beror oftast inte på att de inte vill, utan för att de inte förstår vad man vill att de ska göra. Hästar är ju samarbetsvilliga av naturen och vill gärna göra rätt. Om du ger hästen tydliga singnaler och den ändå inte vill jobba så gäller det att ge den motivation. Tänk också över om hästen mår som den ska.

* En veterinär som var där upplyste om att det gör ingen skillnad på en frisk häst om man lindar benen efter träning. Det gör alltså varken skada eller nytta om man lindar.

* Man ska alltid tänka att jobba med hästen, inte mot hästen, och försöka förstå varför hästen gör som den gör, tex stegrar/bockar när man rider. Man ska inte bli arg (dvs, jobba mot hästen), utan lugnt korrigera.  

Han sa VÄLDIGT många bra saker, kommer dock inte ihåg allt. Jag gillade verkligen hans synsätt på hästar och ridning och han var en väldigt sympatisk person.

 Efter frågestunden så skulle han få rida 6 olika hästar. Han visste ingenting om hästarna, inte ens namnet. Det var väldigt intressant att se. Fy sjutton vad han är duktig. Efteråt fick han gissa vad det var för sorts hästar, ålder, härstammning, ras, inriktning osv.

Clinicen kostade endast 150;- och det var helt klart värt det.

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Håller med, har han en till så tänker jag lätt gå på den igen :) och älskade när han red sista hästen, (dressyrhästen) och var fundersam om det verkligen var en dressyrhäst eller hopphäst xD

    2011-05-06 | 15:29:47
    Bloggadress: http://strawberryblondee.blogg.se/

Kommentera inlägget här: