Fundering

Kategori: Tankar & funderingar

Jag har suttit och funderat över en grej.. Sitsar.

Alla sitter ju inte jättebra när dom rider, oavsett nivå. Men är det verkligen så viktigt? Huvudsaken är väl att man får rätt inverkan på hästen. Nu menar jag inte at man ska sitta huur som helst, men om man sitter lite kutryggig eller så, vad gör det egentligen.

Fast ändå..

Nu i skrivande stund så kommer jag att tänka på att ifs så ska man ju sitta sådär av en anledening... Man ska sitta med rak rygg för att vikten ska bli jämt fördelad. Vinkeln på handen/handställningen för att kunna inverka och vara så mjuk som möjligt i handen. Skänkeln ska ligga om stadigt och korrekt för att stabilisera sitsen och för att vikten ska bli rätt placerad.

Jo, nu när jag tänkr efter.. Det är viktigt att sitta rätt för att kunna inverka så bra som möjligt. Men om man sitter lite si och så och ändå får rätt inverkan, är det ok då? För jag tror faktiskt att man kan ha en dålig sits med bra inverkan och en bra sits med dålig inverkan.

Man måste också tänka på att alla människor inte ser likadana ut. Vissa kan helt enkelt inte sitta helt korrekt i sadeln pga sin kroppsbyggnad, betyder det då att dom inte kan rida bra? Jag har sätt flera ryttare som har dålig sits och ändå får en bra inverkan på hästen, och tvärt om, ryttare som sitter som man ska, men inte får rätt inverkan. Tror ni man sitter olika på olika hästar? Jag tror att storleken, hästens utbildningsnivå, kemin mellan häst och ryttare och framför allt SADELN spelar stor roll.

Vad tror/tycker ni?





Kommentarer

  • Helena säger:

    Sadel har ju jag lärt mig är en stor anledning hur man kan inverka bra/ dåligt på hästen. Sitter man inte korrekt i sadeln så får man ingen balans & därför hamnar man automatiskt i sämre sits osv. Se boyes sadel- den är på tok för stor för dig, vilket gör att du inte får stödet du behöver & hamnar då lätt i fel/ stolsits. Nu tycker jag att du har bra sits trots detta men man ser skillnad på bilder tex.från när du rider Tibbe där du sitter i en sadel som är mer passande för dig & som du själv sitter bekvämt i, då kommer åxå balansen& sitsen av sig själv..

    2011-05-07 | 22:17:13
  • josefine m. ridtravaren Bellie säger:

    Jag tror att är man duktig på att rida blir man ännu bättre, kan inverka ännu bättre om man sitter rätt. Även om man ses vara duktig när man sitter lite krokigt här och där, så tror jag att man ger ännu bättre inverkan när man sitter rätt.



    Självklart är det inte så enkelt som att bara sätta sig i en korrekt sits så rider man och inverkar bra. Det gäller att kunna rida, och har man inte kommit dit ännu spelar det nog ingen roll om du sitter bra eller dåligt.

    2011-05-08 | 08:45:25
    Bloggadress: http://minfux.blogg.se/
  • Lovis säger:

    SV Helena; Aa precis, i tibbes sadel sitter jag mycket mer avspänt och kommer åt honom, men i boyes sadel hamnar jag, som du säger, i stolsits och bakvikt och allt blir bara knas!

    2011-05-08 | 09:03:17
    Bloggadress: http://lovisakerstroms.blogg.se/
  • Moset säger:

    Jag tror faktiskt inte att det spelar särskilt stor roll för själva ridningen hur man sitter, så länge man kan ge rätt inverkan på hästen. Dock så har läst att dålig sits kan göra hästen illa i ryggen, så även om man kanske aldrig kan uppnå "perfekt" sits så ska man ändå försöka jobba med den så att man inte skadar hästen.

    Och JA, sadeln har jättestor betydelse. Den måste passa både hästen och ryttaren, för om den bara passar den ena kommer den andra att störas av att det känns fel och då störs ridningen otroligt mycket. Miras nya sadel är grymt obekväm enligt mig, och jag kan inte sitta ner ordentligt i den, så även om jag vet hur jag ska rida Mira och vilka knappar man ska trycka på så kan jag inte rida henne bra längre.

    2011-05-08 | 15:33:24
    Bloggadress: http://spelevinkisen.blogg.se/
  • Moa säger:

    Jag har läst att om man har dålig sits (hur dålig vet jag inte) så kan man skada hästens rygg.



    Men jag antar att det är när man sitter snett och överbelastar hästens rygg eller om man skumpar jättemycket i traven/galoppen :)

    2011-05-08 | 22:03:23
    Bloggadress: http://moaochgadd.blogg.se/

Kommentera inlägget här: