"tävlingen" spikad och duktig häst

Kategori: Allmänt

Superduperultrasnälla Anna ska köra mig och tibbe på sön till och från alnö :)

Idag red vi, jag och Anna, ner till nya banan. Mattias ska hjälpa mig nån dag i veckan och jag vill hinna trimma och rida ut innan, och då passade idag bra.

Jag började trava ganska snart när jag kortat tyglarna och jag kände att han inte riktigt gick fram och inte tog stöd på bettet, så jag tog ner han i skritt och jobbade lite framdelsvändningar, något som vi INTE gjort många gånger kan jag tala om.. Men han var duktig! Skulle inte få höga poäng på en sån, men han förstod ju principen iaf.

När jag var nöjd började jag trava igen och jobbade med bogarna. Sen när det kändes bra så tänkte jag bara smyga in i galopp men då började ju hästskrället slängtrava så jag tappade allt :( Han gör så hela tiden nu för tiden! Han har blivit så nonchalant för skänkeln. Så idag var jag stenhård hela passet, så fort han inte tog skänkeln på en gång fick han pisk.. För det är ju BARA ren olydnad. Då skärpte han sig efter ett ta iaf..

aja, galopparbetet alltså. Jag började med att bara rulla på en ganska stor volt och växlade mellan lätt sits och lodrät sits medan jag ställde honom både utåt och inåt.

Sen fick han skrittpaus och efter set tränade jag lite fattningar, vilket han inte var så trevlig i början. Han hoppade och for ett tag, men sen vann jag och fick några fina fattningar.

Då red vi på typ en 10 meters volt typ och hoppade ett litet sockerbitshinder. Jag tränade på att stå i lättsits och att hålla rytmen trots att jag red på liten volt. Det gick jättebra! I högra varvet kom vi rätt varje gång och rytmen kändes bra. I vänster är det alltis svårare, men jag är nöjd :)

Red väl typ 1 timme, minst. Mest galoppjobb. Imorgon tror jag vi tar det lite lungt, för han kändes lite mör idag faktiskt. Vill ju ha en fräsch häst på sön... Men helhetsmässigt så är jag nöjd med dagens pass. Det enda som var var att han bråkade lite med fattningarna och då höll jag på och få bryt, men jag red igenom det och på lutet blev han ju riktigt trevlig!

Apropå det, jag ska anmäla mig nu :D Till L:D, alltså 70. Egentigen så tycker jag att 70 känns lite lågt, men vi har ju inte "tävlat" på typ 1 år.

Kommentarer

  • Helena säger:

    meeen- det är ju stallmöte på söndag! Du kan ju INTE skippa det!

    2011-09-14 | 06:27:07
  • Frida säger:

    Jag kanske också ska vara med på söndag! :D

    2011-09-14 | 23:07:19
    Bloggadress: http://litenryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här: