duktig tonfisk!

Kategori: Allmänt

Idag red jag på tibbe för sista gången innan jag åker till mormor :(
 
Men han avslutade så jäääkla fint! som han var idag, temperamentet,hur allting kändes så vill jag ALLTID ha honom <3
 
Red på mellanvägen och tänkte att diag, så ska jag försöka jobba honom ute i skogen, vilket vanligtvis inte brukar gå så bra, det slutar alltid med att jag blir less på honom (han är väldigt svårjobbad i skogen..) och så busar vi istället hehe.
 
Så jag börjde igenom honom och försökte att hålla honom sysselsatt EXAKT hela tiden. Ställde honom överdrivet åt olika håll hela tiden så han inte skulle kolla på allt och inget, gjorde tempoväxlingar och försökte rida så mycket som möjligt med sitsen, öka genom att bara gunga mer och minska genom att krama lite i tygeln och andas ut. Det funkade jättebra på våg bort! gjorde lite skänkelvikningar oxå. 
 
Så först kändes han jättebra men sen mötte vi en fotgängare (!) och nån hade kört skoter på vägen så det hade blivit mörka isfläckar på vägen!!! OH MY GOOOD!! Tibbes fokus förvsvann totalt och jag gjorde mitt bästa för att bara försöka fortsätta böja och flytta för skänkeln. Han gick absolut inte frammåt för fem öre, han verkligen stod emot så då tänkte jag att okej, då går vi åt sidan istället. så efter ett tag när jag bad honom öka så gorde han det av ren reflex nog så då övergick vi till tempoväxlingar. Sista galoppen innan vi vände hem var superfin oxå! Vänster galopp, jättestor och fin! på väg hem så blir han alltid rätt taggd så då betydde skänkelvikning galopp och hoppa studsa och halvhalter betydde vika in huvudet och springa ändå. så då försökte jag att inte hålla så mycket konstant och istället göra övergångar och rida skänkelvikningar som INTe betydde galopp. när han väl fick galoppera så bockade han lite i själva fattningen och blev väldigt stark, men han kändes ändå hyffsat fin! 
 
När jag kom tillbaka till kossorna så mötte jag helena och eftersom tibbe precis hade kastat sig ut framför en bil och hoppat fram till henne och maffia via dikeskanten så bestämde jag mig för att haka på henne oxå. Tibbe tyckte ju uppenbarligen inte att vi var klara för dagen ;) 
 
så vi red en sväng till på mellanvägen helt enkelt och jobbade mest med böjning då eftersom vi red i bredd. Men vänstersidan nu var sååå mjuk och fin och när vi sen skulle galoppera cå smygökade han ju och så, men jag fick iaf typ stopp på honom, han kunde till och med galoppera i bredd med maffan säkert 50 meter utan att få spatt! :) (det är en stor bedrift för en tibbe) 
 
Så jag är superduper nöjd med honom. idag var han så jäkla perfekt, precis som jag vill ha honom. lagomt pigg och busig men ändå kontaktbar. 
 
PS. Ha gick förbi korna idag UTAN bråk alls, han bara gick!! omg! :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: