Riktigt dressyrpass

Kategori: Allmänt

Idag körde jag på med ett riktigt dressyrpass med lilltibben. red i lilla ridhuset i säkert 1½ timme.

Började med att trava fram under ttridning och gjorde ite volter hit och dit och kände i båda varven. sen rullade jag på i lättsits i galopp ett tag. senskrittpaus. jag joggar alltid fram hästen ordentligt innan jag börjar med själva arbetet.

jag jobbade först i skritt och red in på medellinjen och flyttade ut honom till långsidan. rullade på så ett tag tills han lyssnade på båda sidorna och var framme. sen red jag lite slutor i båda trav och galopp, men dom satt rätt bra från början så jag gick vidare till att rida en annan övning: jag vände in från kortsidan som att jag skulle rida snett igenom och red skänkelvikning till meddellinjen och sen skänkelvikning ut till väggen igen. sen på endra långsidan fattade jag galopp och fouserade på att försöka hålla en så samlad galopp jag kunde och hålla honom så rak i kroppen jag kunde.
 höll på med detta ett tag då han fick lite bus och kickade i början i galoppen, men vissa långsidor kändes riktigt bra. sen fick han en skrittpaus igen.



den sista övningen jag gjorde gick ut på att jag red tre serpentiner i galopp och varje gång jag passerade meddellinjen så saktade jag av til skritt eller trav och fattade ny galopp. jag fokuserade på att försöka sakta av så mycket som möjligt med sitsen och att försöka hålla ihop honom för att det inte skulle bli för flängigt.

sen sp travade jag av honom ordentligt.  allt som allt är jag väldigt nöjd med passet. det var riktigt skönt att rida en ordentlig genomkörare och jag tror att tibbe uppskattade det oxå. det enda som jag kände av mycket idag var att i hörnpasseringarna i höger varv, främst i galoppen så sladdar han in med baken och spriner som i en sluta. men jag fick lite tips av mattias (ja, han är typ ALLTID i ridhuset) att jag skulle sakta av varje gång han gör så och flytta honom för högerskänkeln så han lär sig som så.


haha sötbild!


jag tog en lite längre avskrittning idag, istället för att rida genom skogen så red jag bilvägen hem. skönt på kvällen när det knappt är nån trafik och man slipper rida i mörkret.

pratade med mattias i stallet om träningar och så. ska föröska sy ihop nåt nästa vecka med lite linjer och sådär tills den 25e. vi ska ju förhoppningsvis rida L:D/L:C då. :D


Kommentarer


Kommentera inlägget här: