Vet inte vad jag ska skriva...

Kategori: Allmänt

Det här känns konstigt. Igår skrev jag mamma och tibbes ägare köpekontrakt, så nu är tibbe officiellt min egna häst. <3

Känns sjukt, jag blir liksom lite illamående när jag tänker på det. Att jag har en häst. Som jag har haft i flera år. Men nu är han min. Oron över vad som ska hända är borta, jag kan våga sätta upp mål. Tänka på framtiden.

livet som hästägare började dock lite knackigt. Jag, helena och anna red ner till ridhuset. jag tänkte hoppa lite. Men självklart är det dressyrträning och då kan man ju iiiinte bygga upp ETT hinder. tibbe var hård i munnen, han gillar verkligen inte novabettet. så jag får byta tillbaka till det raka. det var väl inte det bästa att köpa en häst när han och jag är i en svacka och motivationen är på -20 ungefär. Men vi tar oss ur det, vi gör ju alltid det tillslut.

att en sån liten detalj som ett bett kan pajja allt. Jag vill inte reda med bara hack, det känns som om han inte jobbar lika bra och som han inte blir lika lösgjord. Men nu har jag fått för mig att han är hård i munnen för attj ag har ridit med hack och då kan jag inte rida med bett för då kommerhan va hård i munnen, men eftersom jag inte bara vill rida med hack så vet jag inte vad jag ska göra. Så nu ska jag rida ut med hacket i några dagar och försöka att inte täcka på bettkarusellen. förhoppningsvis ska jag få hjälp av mattias i veckan och då rida med det vanliga bettet. om det fortfarande inte funkar så kommer jag bli helt krossad, för då vet jag verkligen inte alls vad jag ska göra. och så kommer jag ju inte heller va med i tävlingen.

Jag har liksom en klump i magen nu när jag skriver det här för jag vill ju så himla gärna att allt ska va bra, men det är inte det...

jag tänkte att det här skulle vara den bästa dagen i mitt liv, en speciell dag. men det blev inte så. det gick dåligt att rida och jag trodde att jag skulle vara jättegölad, men jag red tillbaka till stallet med tårar i ögonen och kände mig så otroligt besviken.

Och den dagen kommer aldrig igen.

Kommentarer

  • carro säger:

    Jamen såna dagar kommer det alltid, oavsett om det är en särskild dag eller ej :)

    Och det var ju inte ditt fel att det gick dåligt, det var en dålig dag bara, såna har alla.

    Och ang bett, im han funkar bäst på hack så använd det då? Storen rider jag utan problem i dressyren, han går både att ställa och leda med hack. man lär sig att få till det till slut, fördelen är ju att du rider mer med säte och vikt som du ska, ridningen ska ju inte sitta i dina händer och hans mun :)

    Annars får du prova dig fram, jag har prövat 3delat m fasta ringar, rakt m fasta ringar, 2delat westernbett och 2delat fullcheek på Stor. Han hatade det raka i början, bytte till det 3delade som funkade bra. efter 1 år prövade jag rakt igen, då gick han bättre på det än det 3delade! Sen tränade vi western och då funkade det bettet, och till sist har han funkat jättebra på fullcheeket. men bäst av allt är bettlöst, då trivs han och blir mycket mjukare att rida.

    Har dessutom märkt att han inte vill ha nosgrimma om han har bett. Måste han ha nosgrimma är det pullar eller remont som gäller, och de ska vara så löst spända att de i själva verket bara är där för snyggt liksom ;)

    Han har inga problem i munnen, men det är bara sån han är.

    Så jag får anpassa mig till det han trivs med och lära mig rida så som han tycker är ok.



    Du kanske kan låna några olika bett och se vad han trivs med? Pröva ha dem på olika lägen i munnen, Storen vill ha dem långt ner så har löst spänt på sidostyckena.

    pröva olika strl, är ju beroende på om han har köttiga kinder eller hans form på käken vad han trivs med åxå. Rörliga ringar eller fasta, fullcheek eller halfcheek.

    Läderklädda bett eller gummi, järn eller mässing, ihåligt eller inte, rörliga 3delade eller de som är anatomiska och "fasta".

    Kolla på travshopen i bergsåker, de brukar ha billigare bett än de andra hästaffärerna. köp, pröva, lämna tbx om det inte funkar, eller sälj på tradera/blocket.



    Oj, massa tips blev det nu ;) Hoppas du hittar en lösning, jobbigt när man kör fast.

    Lycka till med DIN EGNA HÄST nu :) OOhhh, så får du ju en så fiiin ny sadel åxå!

    2012-03-20 | 22:14:04
  • Malin säger:

    <3 Hoppas allt löser sig så du kommer ut på tävlingen:)

    2012-03-20 | 23:55:20
    Bloggadress: http://malinwaljes.blogg.se/

Kommentera inlägget här: