idag var han värd pengar!

Kategori: Allmänt

Idag var hästen värd pengar :) 
 
Åkte med carina in till ridhuset idag, skönt med skuts och bra träning för tibben. 
 
Idag tänkte jag prova bettet ordentligt och försöka att rida igenom honom hyffsat. 
 
Började med att följa fyrkanten och rida skänkelviknin bara några steg in och sen ut på fyrkanten igen så det blev som flera småbågar. Jag vile att han skulle bli lydigare för sidförande och så försökte jag få honom att Hålla ställningen ohc inte spänna sig samt att baken inte fick hamna före, som den lätt göt med tibbe. gjorde så ett tag tills jag kände att det gick ok.
 
Sen gick jag in på en volt i trav och lekte lite med ställningen för att försöka mjuka upp honom och få bogarna på plats. och när jag bytte varv så gjorde jag en 8volt över i det nya varvet med honom utåtställd, så han redan var "rättställd" när jag kom i det nya varvet. För att jag inte skulle behöva "ställa om" så snabbt fr då blir jag lätt lite ryckig och tibbe blir spänd. 
 
sen fortsatte jag med skänkelvikningarna jag gjorde i skritt fast i trav ett tag. det gick bra med lite övertalning. Gick över till öppnor på långsidorna vilket faktiskt gick riktigt bra! Gjorde nån sluta oxå, dom sitter bra nu i trav. 
 
Eftersom han tagit det lugnt cå tänkte jag inte göra nån grej av galoppen, bara smyga in det lite diskret. Så ur en öppna fattade jag galopp och hade en idé om att fortsätta med öppnorna i galoppen. Försökta några gånger och fick til nåt steg då och då men,  den tanken fick jag slå bort snabbt. för tibbe blev lite het när han fick galoppera cå jag fick fokusera på att hålla hyffsat lugnt och kontrollerat tempo och bara rida på en volt och leka med ställningen som i traven. Jag gjorde det lite i galoppen i båda varven och sen gav jag mig. Han kändes faktiskt bra i galoppen ändå, han blev inte så blockerad på slutet utan då var han mest pigg bara.
 
överlag så var han fin idag! I skritt och trav var han hur fin som helst. Om han hade lugnat sig några snepp i galoppen så man kund jobba med den så hade han fått extra pluss, men han har ju faktiskt tagit det lugnt och han är ju väldigt oriden just nu överlag.
 
Känner mig riktigt peppad nu på att rida mer dressyr och få honom bättre, för han är ju som sagt lite oriden. Men idag kändes han faktiskt som den ponny jag slitit med i år och dar :) 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: