Det 4e året

Kategori: Tibbes och min historia

mitt och tibbes 4e år tillsammans börjar som det slutade (no shit) med att jag fortsatte leta efter en sadel. Helenas kompis carro hade en syntetsadel som bara låg och skräpade så jag fick prova den, och den låg helt ok med en svanskappa. Så nu var det bara att köra. Jag skriver månadsvis så är det lättare att hålla koll :)
 
nov:
Jag började sätta igång honom efter ta det ugnt perioden han fick innan jag hittade sadel. Hopptränade för mattias varje vecka. vi jobbade väldigt basic med bommar bara. Just då tyckte jag att det var ganska tråkigt att inte få hoppa, men smtidigt så förstod jag hans upplägg.
 
i slutet av november åkte jag till stockholm horse show och då fick tibbe vila.
 
dec:
den 3e decemper hade vi gymkhana i stallet. det var himla roligt! efteråt fikade alla tillsammans.
den 8 december var jag och tibbe med på en 2 dagars träning för arnold assarsson. Tibbe skötte sig huuur bra som helst, men tyvärr så passade inte arnolds träningssätt för tibbe. Men vi är en erfarenhet rikare.
den kom et och klämde lite, spänningar i magmusklerna hade han, som alltid. och i samband med det s blev han sparkad i ansiktet i hagen! JAg tog in honom och då hade han blod i hela ansiktet som han dessutom hade kletat av på sna vita ben. Så då fick han ta det lugnt en vecka igen..
i  övrigt så gick det okej med honom hoppträningarna rullade och han var fin i dressyren oxå. sen kom julen och då fick han vila igen. När jag kom hem så var han fin! vi provade en dressyrsadel av emma, men den låg i framvikt, tyvärr, för den var skön. i slutet av december var tibbe värd flera miljoner för då var han så himla fin :)
 
jan:
första januari skulle jag gå på promenad och tänkte inte på att han kanske var spänd, så det slutade i kaos, jag tppade honom nästan och han var helt crazy! men dagen efter ar han sig själv igen .
sen var vi på sadelutprovning, trots en oproffisionell utprovare så fick jag till sut en santa cruz maximus utprovad. ett ridpass från januari kommer ja ihåg så väl. Jag och helena red runt kvarsätt och tibbe var SÅ himla fin. lugn och harmonisk. han brukar alltid vara spänd och hetsa i skogen, men den här dagen var han så bra. vi travade på vägen förbi galoppbanan och då kunde jag verkligen bara sitta och åka, så perfekt. Tror int att jag har haft en sån känsla ute på honom sen dess.
den 7 januari var en stor dag för oss. VI var med i våran första dressyrtävling. L:B2. Vi slutade på 58.3% med komentaren Fin uppvisning på trevlig ponny! Försök visa mellangångarterna lite mer. jag är jättenöjd med hur han skötte sig. Det var dessutom lag-maskerad och jag var tillsammans med emma och tommie. Hon var dressyryttare och jag hoppryttare. Jag minns att efterå så åt tibbe upp en bit av protokollet :P
 
 
 
 
 
sen rullade allt på igen. jag och mamma bestämde att vi skule flytta och kom fram till att då skulle vi KÖPA tibbe, så han skulle bli min på riktigt <3
 
hela februari flöt på väldigt bra! Han var duertrevlig att jobba med! I mars.. Jo, jag KÖPTE ju honom <3 Först skulle vi besikta honom hemma, han gick inte med på böjpdov och var tydligen oren bak efter? Fram kunde vi inte böja honom för han stegrade bara. Och så sa veterinären att han hade börjat slita ner hörntänderna? Så vi fick göra en ny besiktning på kliniken. Där bremsade vi honom så vi kunde böja och det va inte ett fel i benen eller nåt på honom. Men han hade ju börjat slitit ner tänderna, så jag bestämde att jag skulle rida bara på hack ett tag. MEN- den 19/3 skrev vi kontrakt, och då var han officiellt min <3
 sen så bestämde jag mig för, lite impulsivt, att jag skulle debutera på hoppbanorna med Tibbe. Den 13e mars. Nu hade jag just precis köpt en ny sadel, men jag tyckte inte att den passade och jag trevs inte i den, så tävlingen fick blir i syntetsadeln. Men iaf- Han var hur duktig som helst! Jag hoppade L:D och L:C. Låter filmerna tala för sig själv.
 
 
TIbbe fungerade iaf inte så värst bra med hack. Han sparkade bakut och försökte komma udan hela tiden.. Men med bett var han fin ändå. I april tävlade jag första bortatävlingen- i bräcke. L:D/L:C. Filmerna är lvar i kameran än. Han var otroligt pigg och sparkade bakut efter hindre haha. Felfri L:D och ett stopp i L:C. Han tittade till ;)
 
 
efter det här fick han vila lite från tävling. Ang bett- Först tänkte jag rida bara på hack, men eftersom han inte funkade så bra så red jag med bett i ridhuset.
 
Så för övrigt i april så var han ganska fin!
 
I maj så fortsatte han va ganska fin. Jag red ju med bett ändå när jag skulle trimma. Jag hoppade lite (ramlade av en gång i geggan på nya haha) och trimmade, busade i skogen. hade kul.
Jag började träna dressyr för Lena Ullström. En jätteduktig tjej! Och jag och tibbe fick slipa på öppnor, för han slarvar och går som en sluta ofta. I hoppningen tyckte jag att det hade gått lite sämre, men en en kväll var jag själv  ridhuset och hoppade över ett räcka bara och oooojj! Han flög över 95 cm.
så den 26/5 tävlade vi på näset. han var tittig och gick inte frammåt, men vi var felfri i båda klasserna L:D/L:C. jag hade den nya sadeln, och jag tror att det var för att den inte låg nå bra som han var så.
 
 
I början av juni blev det lite vila för honom för jag va på gotland och sådär. Men den 20 juni var det dags igen fö tävling. Den här gången i matfors. Han gillade verkligen matfors klubb! Det här är defiitivt de bästa rundorna vi har haft. SKitfin.
 
 
efter den här tävlingen åkte vi hem till Emma i vattjom några dagar. Vi busade i skogen, hade mysigt, tog fina bilder. aah, helt klart sommarens höjdpunktpå hästfronten.
 
I början av Juli fortsatte det roliga med hästeriet. Tibbe var jättefin och lugn och jag svävade på små moln <3 Jag jobbade mycket under juli, men jag försöte rida så bra jag kunde iaf. och tibbe var fin när jag väl red. Han var inte nå rolig att rida dressyr på dock i mitten av juli, så jag busade mest i skogen och tog det lungt.
sen så fick The, 10år rida tibbe. För jag hade kommit fram till att jag faktiskt vill göra annat än att rida hela tiden. Hon klarade av honom bra så hon fick prova honom några gånger. Men sen skulle hennes mamma och hon köpa en ponny så då sa dom ifrån sig :( Då provade jag en annan tjej, (i början av aug) men det funkade inte så bra. Så utan medryttare var jag! men vi fortsatte mysa på iaf. Speciellt när vi utforskade stigar i kvarsätts tätskog själv en gång kommer jag ihåg. ÖVer stock och sten i 2½ timme och vi bara njöt båda två. <3
och ett hoppass när vi flör över hinder som låg på 90-1mpå bana och han bara svävade finaponnyn.
 
Sen i september så blev det lite vila i början för jag skulle springa tjejmilen, vi hade läger med skolan och sådär. men tibbe var väl fin. i dressyren med hack (rider honom enbart med det nu) så var han jobbig. stelopererad i vänsterarvet och springer sluta i galoppen i högervarv. Så jag tappade lite suget, även fast jag var pepad efter att ha pratat med malin i stockholm. Tävlingarna la jag på hyllan, hade inte tid/råd/lust.
 
men jag började på hjälp med tibben igen i okt. Thea skulle inte ha nån ponny så då ville hon rida tibbe. skönt med vastning för mig. och tibbe fick va med på ridlektion med henne dom har klubbhoppat, varit med på ridkolans dag. Haft kul och tibbe gillar henne :)
 
i övrigt så fick jag nog på att tibbe tramsar när man trimmar så jag slängde på honom graman och novabett. Sen va han fin några gånger! Dock så ramlade jag av en gång på väg hem från ridhuset hehe.
Det skulle bli hyreshöjning i stallet och då kollade jag på annat stall. Jag bestämde mig för att flytta, sa upp stallplatsen. Men sen blev det ändrade omständigheter så jag stannar kvar på kungsgården.
 
nu så rullar det på. Vi är nere i en liten svacka (va iaf jag har inte trimmat på ett tag) så just nu har jag bara lust att va ute i skogen och luffa. Men jag har haft mycket att göra senate veckorna. Tibbe har sin lilla medryttare 2-3 dagar/vecka och trivs med det!
 
Älskade ponny! <3
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: